Αποτέλεσμα; Οι εκδοτικοί οίκοι να μειώνουν συνεχώς το κόστος παραγωγής ενός βιβλίου, με πρώτο θύμα δυστυχώς τον συγγραφέα που συχνά βλέπει τα νόμιμα ποσοστά του επί των πωλήσεων να ψαλιδίζονται (ή ακόμα και να φτάνουν στο 0%!). Σταδιακά, επίσης, άρχισαν να εμφανίζονται εκδοτικοί οίκοι που ζητούν από τους ίδιους τους συγγραφείς, να επενδύσουν χρήματα στα βιβλία τους, στις περισσότερες των περιπτώσεων, υπερβολικά μεγάλα, για τις υπηρεσίες που προσφέρουν.
Κατ’ αρχάς, ο εκδοτικός οίκος οφείλει να εξηγήσει τα μοντέλα έκδοσης που διαθέτει. Ένας σοβαρός εκδοτικός οίκος πρώτα θα διαβάσει το βιβλίο, θα το πιστέψει και ακολούθως θα αποφασίσει να το εκδώσει. Τι εννοούμε; Η κατά μ.ο. επένδυση που ζητούν οι εκδότες από τους συγγραφείς για την παραγωγή του βιβλίου τους σε 300 περίπου αντίτυπα (για ένα βιβλίο 256 σελίδων, διαστάσεων 17x24cm ή 14x21cm, ασπρόμαυρο εσωτερικά και με μαλακό έγχρωμο εξώφυλλο) κυμαίνεται γύρω στα… 1.500 με 2.500 ευρώ! Τι πληρώνεις με αυτό το υπερβολικά μεγάλο ποσό; Άγνωστο, μιας και οι συγγραφείς δεν γνωρίζουν και οι εκδοτικοί οίκοι δεν επιμένουν να ενημερώσουν.
Η δημιουργική ομάδα του iWrite.gr, λοιπόν, λύνει τον γρίφο για πρώτη φορά στην Ελλάδα, εξηγώντας μέσα σε λίγες γραμμές τι ακριβώς συμβαίνει κατά την έκδοση ενός βιβλίου, ποιοι εμπλέκονται και τι υπηρεσίες πληρώνει ο επενδυτής (είτε αυτός είναι ο συγγραφέας είτε ο εκδότης). Δεν μας απασχολεί τόσο να σας πείσουμε να συνεργαστείτε μαζί μας, όσο να αποκτήσετε τις γνώσεις που απαιτούνται, ώστε να μην πέσετε (ή ξαναπέσετε) θύματα εκμετάλλευσης.
Το σχεδιάγραμμα που ακολουθεί είναι μία σύντομη περιγραφή της εκδοτικής διαδικασίας…
Oι εκδόσεις iWrite είναι ένας εκδοτικός οίκος που δημιουργήθηκε από συγγραφείς για συγγραφείς. Οι εκδόσεις δεν είναι για εμάς μία στυγνή επιχειρηματική διαδικασία αλλά το πάθος μας. Για τον λόγο αυτό δεν θα μπορούσαμε να μην προσφέρουμε την ελευθερία σε κάθε συγγραφέα να επιλέξει μέσα από διάφορα εκδοτικά μοντέλα. Από το συμβατικό έως το μοντέλο της αυτοέκδοσης.
Όπως είδαμε παραπάνω, η έκδοση ενός βιβλίου περνάει από 8 βασικά βήματα. Ένα εξ αυτών να μην εφαρμοστεί σωστά, το βιβλίο σας (και η επένδυσή σας όταν είστε ο χρηματοδότης του έργου σας, όταν δηλαδή επιλέξετε το μοντέλο της αυτοέκδοσης) κινδυνεύει σοβαρά να “περάσει” δίχως να το προσέξει κανείς. Και αυτό ακριβώς συμβαίνει στο 99% των συγγραφέων που επιλέγουν συμβατικούς εκδοτικούς οίκους και πληρώνουν 1.500 με 2.500 ευρώ για την έκδοση του έργου τους. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Κατ’ αρχάς, τι συμβαίνει λάθος στην παραπάνω αλυσίδα έκδοσης; Δεν γνωρίζετε γιατί δεν έχετε ρωτήσει ποτέ και γιατί δεν φρόντισαν να σας ενημερώσουν σωστά. Η πραγματικότητα δυστυχώς είναι πολύ… πεζή. Οι εκδότες αντιμετωπίζουν τέτοιου είδους εκδόσεις ως “οικονομικές ενέσεις” για τις επιχειρήσεις τους, στην προσπάθειά τους να μειώσουν τη ζημιά που δημιουργήθηκε από αποτυχημένες επενδύσεις τους σε άλλα βιβλία.
Για τον λόγο αυτό, ακολουθούν όλη τη διαδικασία (με προσοχή ή όχι εξαρτάται από τον εκδοτικό οίκο) έως το σημείο του τυπογραφείου και της παραλαβής των 300 περίπου αντιτύπων. Στη συνέχεια, κάνουν μία γρήγορη και βιαστική προώθηση (λίγα δελτία τύπου, 1-2 διαφημίσεις σε δικά τους έντυπα -όταν αυτά υπάρχουν- που συνήθως δεν έχουν σχέση με το αντικείμενο του βιβλίου σας κ.λπ.), διανέμουν το βιβλίο σας σε κάποια βιβλιοπωλεία και αυτό ήταν… αφήνουν εσάς και το έργο σας στην τύχη σας. Έτσι, το βιβλίο έχει οικτρές πωλήσεις και θεωρείται αποτυχημένο ενώ δεν ευθύνεται το ίδιο! Είναι σαν να ανοίγεις το πιο προσεγμένο και εντυπωσιακό εστιατόριο στην Ελλάδα, όμως να μην ενημερώνεις σχεδόν κανέναν!
Τα παραπάνω τα γνωρίζουμε δυστυχώς από πρώτο χέρι, μιας και στη δημιουργική ομάδα του iWrite υπάρχουν συγγραφείς που έπεσαν θύματα εκμετάλλευσης ή ερασιτεχνισμού (κατάφεραν, όμως, να είναι πλέον αναγνωρισμένοι στον χώρο τους), αλλά και επαγγελματίες που έζησαν αυτή τη διαδικασία από “μέσα” όσο καιρό συνεργάζονταν με συμβατικούς εκδοτικούς οίκους, που δεν θέλησαν να ακολουθήσουν το τεχνολογικό και μορφωτικό ρεύμα της νέας εποχής. Δεν είναι θεωρία, αλλά μία στενάχωρη και πεζή πραγματικότητα.
Τα παραπάνω τα γνωρίζουμε δυστυχώς από πρώτο χέρι, μιας και στη δημιουργική ομάδα του iWrite υπάρχουν συγγραφείς που έπεσαν θύματα εκμετάλλευσης ή ερασιτεχνισμού (κατάφεραν, όμως, να είναι πλέον αναγνωρισμένοι στον χώρο τους), αλλά και επαγγελματίες που έζησαν αυτή τη διαδικασία από “μέσα” όσο καιρό συνεργάζονταν με συμβατικούς εκδοτικούς οίκους. Δεν είναι θεωρία, αλλά μία στενάχωρη και πεζή πραγματικότητα.
Δεν είναι οξύμωρο, λοιπόν, να σας ζητούν τόσο μεγάλη επένδυση από την αρχή και στη συνέχεια να μη σας στηρίζουν με την τεχνογνωσία και τις γνωριμίες τους; Να μη σας δίνουν καν ένα “εργαλείο”, ώστε να προβάλλετε μόνος σας και σωστά το έργο σας;
Πού πηγαίνουν λοιπόν τα 1.500-2.500 ευρώ; Δεν θα σας πούμε ότι υπερκοστολογούν τις υπηρεσίες τους, γιατί απλά έχουμε ακόμα καλή πίστη στον Έλληνα επιχειρηματία. Θα σας πούμε όμως ότι επενδύουν τα δικά σας χρήματα με τον πλέον λανθασμένο τρόπο, ωθώντας το έργο σας σε μία σχεδόν σίγουρη αποτυχία. Πού πηγαίνουν, λοιπόν, τα λεφτά σας;
Η έκδοση χωρίζεται σε τρία στάδια: α) προετοιμασία βιβλίου, β) εκτύπωση βιβλίου και γ) πώληση βιβλίου. Στο στάδιο α) συμμετέχουν πολλοί επαγγελματίες για την προετοιμασία του έργου σας: φιλόλογοι για την επιμέλεια, illustrators και γραφίστες για τη σελιδοποίηση και τη μακέτα εξωφύλλου. Οι γραφίστες σχεδόν πάντα είναι απαραίτητοι, όμως οι φιλόλογοι όχι (είναι αρκετοί συγγραφείς που αισθάνονται σίγουροι για το έργο τους)… γιατί λοιπόν να πληρώσετε σίγουρα μία υπηρεσία που ίσως δεν χρειάζεστε;
Στο στάδιο β) γίνεται η εκτύπωση του έργου σας. Αν ο εκδοτικός οίκος έχει τη στοιχειώδη εμπειρία, θα μπορέσει να τυπώσει το έργο σας σε σχετικά χαμηλή τιμή (από 700 έως 1.000 ευρώ συνήθως για 300 αντίτυπα). Στο τέλος του σταδίου αυτού έχετε στα χέρια σας 300 αντίτυπα. Τι κάνετε λοιπόν;
Σε αυτό το σημείο ο εκδοτικός οίκος συνήθως σας στηρίζει λίγο στην αρχή: στέλνει δηλαδή κάποια δελτία τύπου, ίσως κάποια διαφήμιση σε έντυπο που συνεργάζεται (δίχως να πολυνοιάζεται αν συμπίπτει με τη θεματολογία του έργου σας) και προσθέτει στους καταλόγους των βιβλίων που εμπορεύεται και το δικό σας έργο. Και αυτό ήταν… μπορεί θεωρητικά να σας λένε πως το βιβλίο σας θα πάει σε όλα τα βιβλιοπωλεία της Ελλάδας, στην πράξη όμως μπορεί να μην υπάρχει σχεδόν πουθενά. Θα ήταν πιο σωστό αν σας έλεγαν ότι “το βιβλίο σας μπορεί να πάει σε όλα τα βιβλιοπωλεία της Ελλάδας, αρκεί να μας το ζητήσουν οι βιβλιοπώλες!”.
Κάπως έτσι, στο τέλος του σταδίου γ) το έργο σας είναι συνήθως καταδικασμένο εξαρχής σε αποτυχία. Θα καταφέρετε να προωθήσετε εσείς το βιβλίο σας μέσα στον κύκλο των ανθρώπων που έχετε, δίνοντας το πολύ 30 με 100 αντίτυπα (το 50% της τιμής του οποίου φεύγει σε μεσάζοντες). Το πολύ σε δύο-τρεις μήνες το βιβλίο σας θα ξεχαστεί και το αργότερο σε 1-2 χρόνια θα σας ενημερώσουν ότι μπορείτε να πολτοποιήσετε τα αντίτυπα που έμειναν απούλητα (πολύ δύσκολη στιγμή για κάθε συγγραφέα).
Είναι λογικό να αναρωτηθείτε εδώ: γιατί επένδυσα τόσα χρήματα για 300 αντίτυπα; Γιατί δεν μου πρότειναν να τυπώσω 200 και τα υπόλοιπα χρήματα να πάνε σε κινήσεις marketing (πληρωμένη διαφήμιση σε έντυπο με σχετική θεματολογία ή κάποια ιστοσελίδα του βιβλίου κ.λπ.). Αφού πούλησα 30-100 αντίτυπα στον κύκλο μου γιατί δεν τύπωνα εξαρχής τόσα και κυρίως γιατί μου έβαλαν τόσους μεσάζοντες ενδιάμεσα; Οι ερωτήσεις είναι πολλές και με ουσία, όμως απάντηση σχεδόν κανένας εκδότης δεν θα σας δώσει…
Η ερώτηση λοιπόν παραμένει: υπάρχει κάποια μέθοδος αυτοέκδοσης που να “λειτουργεί”; Μα σαφώς, στο εξωτερικό άλλωστε είναι εκατοντάδες οι συγγραφείς που τόλμησαν να επενδύσουν οι ίδιοι στα βιβλία τους και πλέον ζουν από αυτά. Το κυριότερο όμως είναι ότι εκατοντάδες χιλιάδες συγγραφείς κατάφεραν να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα, να δουν δηλαδή το βιβλίο τους τυπωμένο με άκρως επαγγελματικό αποτέλεσμα, να φτάσει στους αναγνώστες που ήθελαν από την αρχή και να καλύψουν μάλιστα το αρχικό κόστος της επένδυσής τους! Με λίγα λόγια, να κυνηγήσουν το όνειρό τους και στο τέλος να τα καταφέρουν… δωρεάν!
Τι έκαναν λοιπόν; Κατ’ αρχάς, δεν συνεργάστηκαν με συμβατικό εκδοτικό οίκο. Λογικό, διότι η αυτο-έκδοση είναι από τη φύση της μία εναλλακτική και σύγχρονη μορφή έκδοσης, κάτι δηλαδή τελείως ξένο με ό,τι έχουν συνηθίσει να κάνουν οι συμβατικοί εκδότες. Γιατί λοιπόν να πληρώσεις αδρά κάποιον που απλά δεν ξέρει τι πρέπει να κάνει για μία επιτυχημένη αυτο-έκδοση; Ρητορική ερώτηση…
Τι βήματα ακολούθησαν; Ως επί το πλείστον, επέλεξαν να ξεκινήσουν με μία μικρή επένδυση (500-1.000 ευρώ) και να χρησιμοποιήσουν προσεκτικά το ποσό. Εκτύπωσαν για αρχή όσα αντίτυπα έπρεπε ώστε με την πώλησή τους να καλύψουν την αρχική τους επένδυση (δηλαδή 30-100 αντίτυπα), πλήρωσαν μόνο τους επαγγελματίες που χρειάζονταν (γραφίστες, φιλολόγους ή και τους δύο) και με τα υπόλοιπα χρήματα φρόντισαν να κάνουν κινήσεις προώθησης ή να αποκτήσουν τα εργαλεία marketing που χρειάζονταν (π.χ. μία αποτελεσματική ιστοσελίδα, δυνατότητα προώθησης του βιβλίου μέσω social marketing tools, viral videos κ.λπ.). Πολλοί εξ αυτών κατάφεραν να κάνουν την απόσβεση της επένδυσής τους μέσα σε 2 μόλις μήνες και στη συνέχεια με τα ίδια χρήματα να προχωρήσουν σε επιπλέον κινήσεις, ικανές να τους φέρουν περισσότερο κέρδος μιας και πλέον δεν υπήρχε το κόστος του σταδίου α).
Φυσικά και όχι. Οι Εκδόσεις iWrite είναι ένας καινοτόμος εκδοτικός οίκος που αποτελείται από ανθρώπους με πλούσιες σπουδές και εξειδίκευση.
Το μοντέλο της αυτοέκδοσης είναι ένα από τα πολλά μοντέλα έκδοσης που χρησιμοποιούμε και ίσως το πιο απαιτητικό, γι’ αυτό και γίνεται εκτενέστερη ενημέρωση. Φυσικά η αυτοέκδοση του iWrite έχει επιρροές από τον ευρωπαϊκό τρόπο αυτοέκδοσης, προσαρμοσμένο στην ελληνική κουλτούρα, και δεν έχει σχέση με άλλα είδη που παρουσιάζονται και το μόνο τους κοινό είναι η συνωνυμία. Οταν ένας συγγραφέας καλείται να επενδύσει τα χρήματά του για να διατηρήσει το 100% των εμπορικών του δικαιωμάτων εκεί καλούμαστε να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί τόσο ως προς την ενημέρωση, την προστασία όσο και ως προς την υλοποίηση των δεσμεύσεών μας. Σε κάθε περίπτωση είτε ένας συγγραφέας επιλέξει το μοντέλο της αυτοέκδοσης είτε κάποιο άλλο μοντέλο, η δημιουργικη μας ομάδα θα πρέπει να εργαστεί δωρεάν τόσο ως προς την επαγγελματική ανάγνωση όσο και ως προς την εκπόνηση της οκονομοτεχνικής μελέτης, να πιστέψει στον συγγραφέα και το έργο του και ακολούθως, αφού συζητήσει μαζί του, να του προτείνει το εκδοτικό μοντέλο που του ταιριάζει ώστε και οι 2 πλευρές να είναι ευχαριστημένες, με απώτερο σκοπό να γίνουν μία σοβαρή επαγγελματική ομάδα και ακολούθως μια εκδοτική οικογένεια.
Πριν από αυτό θα ζητήσουμε, όπως ζητάμε από κάθε συγγραφέα μας, να κάνει μία καλή έρευνα αγοράς, ώστε να διαπιστώσει το επίπεδο της ποιότητας των υπηρεσιών που προσφέρουμε.
Όπως είπαμε και στην αρχή, το παρόν κείμενο ευελπιστούμε να αποτελέσει “όπλο” στην προσπάθειά σας να επενδύσετε σωστά και να δείτε το έργο σας εκτυπωμένο όπως πραγματικά ονειρεύεστε. Επομένως, ποιον μπορείτε να εμπιστευτείτε;
Κατ’ αρχάς, θέλετε πολύ καλούς επαγγελματίες με εμπειρία στον εκδοτικό χώρο, ώστε να επιμεληθούν φιλολογικά και καλλιτεχνικά το βιβλίο σας. Επίσης, θέλετε ανθρώπους που γνωρίζουν τις σύγχρονες τεχνολογίες ψηφιακής εκτύπωσης που χρησιμοποιούνται κατά κόρον στα επιτυχημένα μοντέλα αυτοέκδοσης. Επιπλέον, θέλετε επαγγελματίες με μεγάλη εξοικείωση και βαθιά κατανόηση των νέων διαδικτυακών τεχνολογιών, μιας και αυτό είναι το όπλο του συγγραφέα για σωστή, αποτελεσματική και δίχως υπέρογκο κόστος προώθηση και διαφήμιση του βιβλίου τους.
Τέλος, θα ήταν ιδανικό οι επαγγελματίες που θα βρείτε να μπορούσαν να μπουν στη θέση σας, να είναι δηλαδή συγγραφείς και να έχουν δοκιμάσει στο παρελθόν το μοντέλο της αυτο-έκδοσης. Να έχουν δηλαδή δοκιμάσει αυτό που σκέφτεστε τώρα να κάνετε και να έχουν πετύχει.
Όλα τα παραπάνω πληροί η δημιουργική ομάδα του iWrite.gr, τα μέλη της οποίας χαρακτηρίζονται από πανεπιστημιακές σπουδές σε Ελλάδα και εξωτερικό, μεγάλη εμπειρία στο χώρο των εκδόσεων και του marketing, καθώς επίσης και από την αγάπη τους για τα βιβλία. Και το κυριότερο είναι και οι ίδιοι συγγραφείς που έχουν δοκιμάσει την αυτοέκδοση και χάρη σε αυτή κατάφεραν να δουν τελικά τα βιβλία τους σε πλήθος βιβλιοπωλείων της Ελλάδας και online βιβλιοπωλεία του εξωτερικού, έχοντας μάλιστα βρει μέσα σε λίγους μήνες εκδότη να επενδύσει σε αυτά!
Στην Ελλάδα υπάρχουν αποδεδειγμένα πολλοί δημιουργικοί άνθρωποι που ψάχνουν διέξοδο να εκφράσουν τις ιδέες τους. Η δημιουργική ομάδα του iWrite έχει τις γνώσεις και την εμπειρία να σας βοηθήσει, θέλουμε όμως να πιστεύουμε πως υπάρχουν και άλλοι νέοι επαγγελματίες σαν εμάς, ώστε το έργο μας να γίνει πιο εύκολο.
Όπως και να ‘χει, πριν κλείσετε την οποιαδήποτε συμφωνία ρωτήστε να μάθετε τιμές από πολλές πλευρές. Στο iWrite γνωρίζουμε ότι είμαστε οι πιο ανταγωνιστικοί σε τιμές, επαγγελματικό αποτέλεσμα και εξυπηρέτηση. Πριν όμως μας ζητήσετε να παθιαστούμε για το βιβλίο σας, θέλουμε να αισθάνεστε και εσείς σίγουροι γι’ αυτό.