iWrite for kids

Ένα παιδικό βιβλίο ως αρωγός στη λογοθεραπεία!

παιδικό βιβλίο λογοθεραπεία

Ένα παιδικό βιβλίο ως αρωγός στη λογοθεραπεία!

Το παιδικό βιβλίο και η λογοθεραπεία

Ένα παιδικό βιβλίο για τη λογοθεραπεία μπορεί να είναι ταυτόχρονα κι ένας μικρός θησαυρός γεμάτος όμορφες ιστορίες. Ιστορίες που συντροφεύουν και μαγεύουν τους μικρούς αλλά και μεγάλους μας αναγνώστες. Ένα παραμύθι δεν υπάρχει μόνο για να διεγείρει την παιδική φαντασία. Δίνουν στο παιδί θετικά και ουσιαστικά μηνύματα. Ρωτήθηκα κάποτε αν ένα παιδικό βιβλίο μπορεί να συμβάλει θετικά σε ένα παιδί που αντιμετωπίζει δυσκολίες στον λόγο του.

Η απάντησή μου ήταν καταφατική. Ένα παιδικό βιβλίο το οποίο πραγματεύεται την εκάστοτε δυσκολία που αντιμετωπίζει το παιδί μπορεί να λειτουργεί θετικά στον ψυχισμό του. Το παιδί παίρνει τη θέση του ήρωα ή της ηρωίδας του παραμυθιού. Βλέπει την προσωπική του δυσκολία σε διάφορα στάδια μέσω των κειμένων και των εικόνων. Γι’ αυτό άλλωστε η εικονογράφηση παίζει μεγάλο ρόλο σε ένα παραμύθι. Την ιστορία που συμβαίνει μπροστά του, και έτσι, σαν παρατηρητής, μπορεί να σκεφτεί τρόπους τους οποίους θα μπορούσε το ίδιο το παιδί να χρησιμοποιήσει ώστε να αλλάξει η τρέχουσα κατάσταση που βιώνει ο ήρωας. Φιλτράρει τα γεγονότα και αποκτά συναισθηματικό δέσιμο με τον ομοιοπαθούντα πρωταγωνιστή του παραμυθιού.

Από την πλευρά του επαγγέλματος

Σαν Λογοθεραπεύτρια και συγγραφέας του παραμυθιού με τίτλο «Το κορίτσι που δεν μιλούσε καθαρά», ήρθα αντιμέτωπη με παιδιά κάθε ηλικίας που αντιμετώπιζαν αρθρωτικές δυσκολίες. Δηλαδή, δεν μπορούσαν πχ να τοποθετήσουν τα φωνήματα σωστά. Αυτό είχε αποτέλεσμα να έχουν αναστολές ως προς τη λεκτική επικοινωνία.

Εμφάνιζαν άρνηση τόσο στο πλαίσιο του προφορικού λόγου (συμμετοχή στο μάθημα) όσο και στην κοινωνική τους αλληλεπίδραση με παιδιά αντίστοιχης ή μεγαλύτερης ηλικίας. Όπως μπορεί κάποιος να δει στο παραμύθι, ένα κορίτσι μικρής ηλικίας αντιμετωπίζει δυσκολία στην σωστή εκφορά κάποιων φωνημάτων. Τα παιδιά της ιστορίας, ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή, είναι οι πιο σκληροί κριτές με αποτέλεσμα να κρίνουν αρνητικά και κοροϊδευτικά την ομιλία της συμμαθήτριάς τους.

Το παιδί  βιώνει μόνο του αυτή τη δύσκολη κατάσταση. Θεωρώ ότι προς αποφυγή των ανεπιθύμητων και δυσάρεστων καταστάσεων, πρέπει οι γονείς αλλά και οι εκπαιδευτικοί να είναι οι πρώτοι όπου θα αναζητήσουν και θα διαβάσουν ένα παιδικό βιβλίο. Αυτή θα είναι η γέφυρα όπου θα ενώσει τη δυσκολία που αντιμετωπίζει το παιδί με τους τρόπους αντιμετώπισής της.

Το παιδικό βιβλίο ως εργαλείο στη λογοθεραπεία

Με άλλα λόγια, ένα παιδικό βιβλίο μπορεί να καταστεί ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο, στα χέρια του γονέα ή και του ειδικού ώστε με την κατάλληλη επεξεργασία του να βοηθήσει ένα παιδί να κοιτάξει κατάματα και να αντιμετωπίσει την δυσκολία του στον λόγο, ή ακόμη και να ενθαρρύνει τον/την συμμαθητή/συμμαθήτριά του που πιθανόν να βιώνει μια παρόμοια δυσκολία.

Κλείνοντας θα ήθελα να επισημάνω ότι ένα παιδικό παραμύθι έχει πολλά να προσφέρει και να διδάξει, όχι μόνο στους μικρούς αναγνώστες αλλά και στους ενήλικες. Αυτό βοηθά στη διαμόρφωση του χαρακτήρα μας και ενισχύει την εξάλειψη των προκαταλήψεων. Προκαταλήψεων όπως το ότι μια δυσκολία στον λόγο δεν έχει βελτίωση.  Η επίσκεψη του γονέα σε έναν ειδικό για παροχή εξατομικευμένων συμβουλών δεν είναι ταμπού, αλλά αναγκαιότητα.

 

Βρείτε το παιδικό βιβλίο με θέμα τη λογοθεραπεία «Το κορίτσι που δεν μιλούσε καθαρά» της Χ. Ορφανού (εκδ. iWrite)