του Γιώργου Κίτη
Μια πολύ σημαντική πληροφορία για ένα marketer είναι ο λόγος για τον οποίο ένας καταναλωτής μπορεί να προβεί σε μια αγορά! Ο Αριστοτέλης πριν από εκατοντάδες χρόνια είχε καθορίσει τους επτά λόγους των ανθρώπινων ενεργειών. Ας τους δούμε και ας εξηγήσουμε πως σχετίζονται με το marketing αλλά και με την επικοινωνία που έχει ένα brand με το κοινό στόχος.
Σύμπτωση: Αρχίζουμε με την παραδοχή ότι το marketing δεν ήταν ποτέ μία από αυτές τις επιστήμες οι οποίες μπορούσαν να καθορίσουν με ακρίβεια μια αλληλουχία γεγονότων. Όσο και αν προετοιμαστείς, όσο και αν βάλεις τα δεδομένα σου σε μια λογική σειρά και σε ένα μονοπάτι το οποίο αναμένεις οι πιθανοί πελάτες σου να ακολουθήσουν, τα πράγματα δεν σημαίνει ότι θα εξελιχθούν με την αναμενόμενη σειρά.
Η Φύση μας: Ο δεύτερος λόγος ο οποίος καθορίζει τις ενέργειες των ανθρώπων είναι η φύση τους. Είναι όλα αυτά τα χαρακτηριστικά τα οποία κουβαλάμε μαζί μας και καθορίστηκαν από τον τρόπο και το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώσαμε αλλά και από τις εμπειρίες που ζήσαμε. Ως marketers έχουμε την υποχρέωση να τα γνωρίζουμε και να τα αξιοποιούμε στην επικοινωνία μας.
Καταναγκασμός: Οι άνθρωποι κάνουν ενέργειες και αγορές όταν τους πιέσεις, όταν νιώσουν ότι στριμώχνονται και όταν πιστεύουν ότι μια συγκεκριμένη αγορά θα τους βγάλει από την δύσκολη θέση. Η «εκμετάλλευση» αυτής της ανθρώπινης ανάγκης θα πρέπει να χρησιμοποιείται με τον σωστό τρόπο και όχι με τρόπο που θα είναι ενοχλητική για τον πελάτη.
Συνήθεια: Οι άνθρωποι προφανώς κάνουν ενέργειες και αγορές από συνήθεια. Μπορούμε να εκμεταλλευτούμε αυτό τον λόγο αγορών δημιουργώντας σταθερές και αναλλοίωτες εμπειρίες από το brand μας.
Λόγος: Οι άνθρωποι για να αγοράσουν κάτι θέλουν κάποιο λόγο. Μπορεί πολλές φορές να κάνουν αγορές βασισμένοι σε συναισθηματικά κριτήρια αλλά αν τους δώσεις κάποιο λόγο για να κάνουν μία αγορά τότε αυξάνεις τις πιθανότητες να τους επηρεάσεις. Μην ζητάς από του πελάτες σου απλά να κάνουν μια αγορά, πες τους και γιατί να την κάνουν και τι θα κερδίζουν.
Πάθος: Αναφερθήκαμε στην λογική, οι άνθρωποι όμως κάνουν πράγματα και αγοράζουν αγαθά βασισμένοι και σε συναισθηματικούς λόγους. Ένας από αυτούς είναι και το πάθος τους. Μπορεί να είναι το πάθος τους για ένα συγκεκριμένο brand αλλά μπορεί να είναι και το πάθος τους προς μια συγκεκριμένη ενέργεια στην οποία αναφέρεται το συγκεκριμένο brand.
Επιθυμία: Όλοι έχουμε κάποιες επιθυμίες οι οποίες καθορίζουν τις πράξεις μας. Από όλους μας κάτι λείπει, μπορεί να είναι μια εμπειρία όπως ένα ταξίδι στον Αμαζόνιο ή ένα ακριβό αυτοκίνητο ή μια ποιοτική τσάντα. Δική μας δουλεία ως marketers είναι να εντοπίσουμε αυτές τις ανάγκες και να πείσουμε το κοινό στόχος μας ότι το δικό μας αγαθό θα εκπληρώσει αυτές τις επιθυμίες.