Είναι κοινώς γνωστό γεγονός, το ότι οι τέχνες είναι το πρώτο όπλο που μπορεί ένας εκπαιδευτικός να συστήσει σε ένα παιδί. Ζωγραφική, μουσική, αφήγηση, μεταξύ άλλων, μα μια τεχνική που περιλαμβάνει όλα τα παραπάνω, είναι η θεατρική παιδεία.
Παρότι υπάρχει ως κανονικό, προγραμματισμένο μάθημα στο δημοτικό, στα νηπιαγωγεία, συχνά παραβλέπεται. Τη θέση της παίρνουν τις περισσότερες φορές πιο μονόπλευρα παιχνίδια και δραστηριότητες, πιο συχνά η ζωγραφική ή οι χειροτεχνίες. Για αυτό μπορούν να υπάρχουν πολλοί λόγοι, μα ένας εξ αυτών είναι το γεγονός πως οι περισσότερες τεχνικές της δεν είναι γνωστές. Το βιβλίο-οδηγός της Ελένης Λαμπρονίκου, «Το Εκπαιδευτικό Δράμα στο Νηπιαγωγείο», μας συστήνει το Εκπαιδευτικό Δράμα και πώς μπορεί να εφαρμοστεί σε μία τάξη νηπίων.
Το Εκπαιδευτικό Δράμα, για να λειτουργήσει ως πρέπει, χρειάζεται έναν εμψυχωτή-Δάσκαλο και τη συμμετοχή της ομάδας. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι αξιοποίησής του: θεατρικά παιχνίδια, ζωγραφική, ομαδικές αφηγήσεις και άλλα – έτσι συνδυάζει όλες τις μορφές της τέχνης σε μια. Γύρω από αυτές, ο Δάσκαλος αφηγείται -συνήθως- μια ιστορία, της οποίας ο στόχος είναι να διδάξει κάτι στα παιδιά. Αυτό μπορεί να είναι κάποιο προτέρημα ή μειονέκτημα, κάποια αξία, ακόμη και κάποιο συναίσθημα. Το βιβλίο, παρέχει δεκαπέντε παραδείγματα με ιστορίες, το δίδαγμα και τον τρόπο ανάπτυξής τους.
Γιατί χρειάζεται το Εκπαιδευτικό Δράμα; Η απάντηση είναι απλή. Το εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να ωθήσει τα παιδιά στο να ανακαλύψουν τις δεξιότητες και τις αδυναμίες τους, τα πράγματα που λαχταρούν, την ανθρώπινη κατανόηση, τα συναισθήματά τους. «Κι όλα τα παραπάνω οφείλει να τα πράξει (το σχολείο) με τέτοιον τρόπο, ώστε να μπορέσει να τα χρησιμοποιήσει το παιδί για να ζήσει και να “επιβιώσει” μ’ έναν τρόπο δημιουργικό, μέσα σε μια κοινωνία που προσπαθεί να είναι δημιουργική αλλά δεν τα καταφέρνει πάντα», αναφέρει η συγγραφέας στην εισαγωγή του βιβλίου.
Το Εκπαιδευτικό Δράμα είναι κάτι καινοτόμο στον διδακτικό χώρο. Μπορεί σίγουρα να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν τη φαντασία τους, να βρουν τα δυνατά και τα αδύναμά τους σημεία, κάνοντάς τα, παράλληλα, να κατανοήσουν πιο ευαίσθητες πτυχές του κόσμου. Είναι ένα χρήσιμο εφόδιο, για τη διδαχή της θεατρικής παιδείας και για τη συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών.
ΑΠποκτήστε το βιβλίο ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΡΑΜΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ